Columns
Outsourcen bestaat niet.
We moeten stoppen met het gebruik van de termen “uitbesteden” en “outsourcen”. Dit bestaat niet. Je doet het zelf of je doet het samen.
Eigen schuld, dikke bult.
De schuldvraag. Gek genoeg een vraag die regelmatig rondzingt tijdens het herstel van een cybercrisis en die vaak expliciet besproken wordt.
Contracten horen ingewikkeld te zijn, toch?
Als je documentatie leest en je begrijpt niet wat er geleverd wordt, dan zijn aanpassingen noodzakelijk. Dat is waar het lastig wordt.
Een IR abonnement dat hebben we nodig, toch?
Een abonnement biedt voordelen, maar past zeker niet bij alle organisaties en dat zie ik terug bij de organisaties die ik spreek.
Moeten slachtoffers van cyberaanvallen zich schamen?
Na alle aandacht voor cyberschaamte zou je denken dat het inmiddels normaal is om te praten over cyberincidenten. Maar helaas is mijn ervaring anders.
Artikelen
De Telegraaf: Russische cyberaanval maakt weinig indruk
Er is geen reden tot paniek, zegt cybersecurityspecialist Lisa de Wilde van Cyber Radiant.
c’t magazine rondetafelgesprek
Gespreksleidster Lisa, ook security consultant, opende het gesprek met de stelling “Security is niet anders in de publieke en educatieve sector dan in andere sectoren”.
Cybercrime: bent u het volgende doelwit?
De Wilde ziet duidelijke verschillen tussen bedrijven die voorbereid zijn op een hack en zij die dat niet zijn.
Na een crisissituatie wilde ik niemand spreken.
Incident response is een rollercoaster van emoties, vertelt Lisa. “Je wordt ontvangen als superheld. Een keer werd gezegd dat het voelt alsof we van het A-team zijn.”